Schoolontwikkeling

Opbrengstgericht werken
Het team van De Noorderschool werkt volgens de principes van 'Opbrengstgericht werken'. Dat betekent dat er een duidelijke samenhang ontstaat tussen het aanbod in de groepen, het didactisch handelen van de leerkracht en de resultaten (waaronder de opbrengsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem). De schoolzelfevaluatie, die jaarlijks na de toetsperiode wordt opgesteld door de intern begeleider, is hiervoor een goed instrument.
De laatste jaren is er veel ontwikkeling geweest binnen de diverse vakgebieden. Er is veel aandacht gegaan naar verbeteren van instructie, het stellen van doelen, gedifferentieerd aanbod et cetera. In het kader van opbrengstgericht werken is het van groot belang om nieuwe werkwijzen en eventuele knelpunten te bespreken en afspraken goed te borgen. 

Talentontwikkeling
Ieder kind heeft eigen, specifieke kwaliteiten en leert op een andere manier. Deze talenten van ieder kind willen we bij ons op school graag helpen ontwikkelen. In dit kader wordt ook wel gesproken van Meervoudige Intelligentie (MI). We geven dit onder andere vorm in het Talentenlab. Vanuit een eigen onderzoeksvraag gaan de leerlingen van groep 5 t/m 8 op ontdekkingstocht. Hierbij maken ze gebruik van alle beschikbare informatiebronnen. Regelmatig presenteren de leerlingen hun bevindingen aan klasgenoten en/of ouders. 

Cultuureducatie
Naast de cognitieve talenten zijn ook de creatieve talenten van groot belang. De Noorderschool participeert in het project Cultuureducatie met kwaliteit en heeft gekozen voor de discipline muziek. Doel van het project is om cultuureducatie te verankeren in het onderwijsprogramma. De Rijksoverheid heeft De Noorderschool voor de periode 2016-2019 vanuit de Impulsregeling Muziek een subsidie toegekend, waardoor wekelijks alle groepen muziekles krijgen van een vakleerkracht. Binnen het project bestaat de mogelijkheid om de leerlingen van groep 5 t/m 8 kennis te laten maken met diverse instrumenten. Hoewel het nog niet gelukt is om een instrumentendepot te realiseren, krijgen de leerlingen van groep 5-6 instrumentale lessen. Voorlopig maken we gebruik van muziekinstrumenten van Fluxus. Mocht de Impulsregeling Muziek voorgezet worden, dan blijft het opzetten van een instrumentendepot, mogelijk in samenwerking met de andere Oostzaanse scholen, een speerpunt voor de komende jaren.
Voor de creatieve lessen kan de groepsleerkracht gebruik maken van de methode Moet je doen.


 

Leerkrachten aan het woord

"De samenwerking met collega's is goed en op elkaar afgestemd."

"Wij vinden dat wij samen verantwoordelijk zijn voor alle kinderen en dat je elkaars kinderen aan mag spreken. Dit vind ik erg prettig en zorgt ervoor dat het schoolklimaat goed is."