Kinderboeken rouleren weer

14-06-2021
Door de sluiting van de bibliotheek dreigden veel kinderboeken verloren te gaan. Dat wilden Inez en Maureen, leerlingen van de Noorderschool, niet laten gebeuren. Op hun initiatief is een minibieb opgezet. Buiten bij de Noorderschool, De Rietkraag en De Kweekvijver staat sinds vorige week een uitleenkastje.
Zonde om weg te gooien. Daar waren Inez en Maureen snel over uit, toen ze de kinderboeken onder ogen kregen die van de gesloten bibliotheek afkomstig waren. Ze hebben de voorraad uitgezocht en de boeken die nog goed en leuk genoeg waren op een aparte stapel gelegd om ze weer te kunnen gebruiken. Zo is het idee opgekomen om een minibieb in het leven te roepen.

Ondersteuning bedrijfsleven
Inez verliet de school, maar Lieve kwam erbij om Maureen te helpen. Ze zochten ondersteuning in het lokale bedrijfsleven en met behulp van Marc Flens van Flens BV, Kees Horstman van Horstman Metaalbewerking BV, Joost Flens van A-Sign BV en Abel Abels van Thabdesign heeft het project handen en voeten gekregen.

Drie uitleenkastjes
Drie uitleenkastjes zijn belangeloos in elkaar getimmerd en geschilderd en die staan nu buiten bij De Noorderschool, De Rietkraag en De Kweekvijver met een wisselend aanbod.

De minibieb kan naar hartenlust en door iedereen worden gebruikt. Ook organiseert De Noorderschool nog een boekenmarkt. Zo zijn de kinderboeken gered van de papiercontainer en blijven ze in omloop.

bron: Oostzaan in het nieuws, Rodi Media

"Ik vind het leerplein en de laptops fijn."

"We leren steeds meer nieuwe dingen, maar we spelen ook vaak lekker buiten op het schoolplein."